Při nákupu v autobazaru zkontrolujte i pneumatiky

pneuPneumatiky bývají při nákupu ojetého auta často opomíjeny, což může být škoda, jelikož nám o vozu mohou říct velké množství informací. Proto Vám doporučujeme zkontrolovat několik věcí, které vám pomohou vybrat bezproblémové auto bez dodatečných investic.

  1. Nepravidelně sjeté pneumatiky

Nepravidelně sjeté pneumatiky značí zpravidla špatnou geometrii kol, která ve většině případů jde seřídit. Je však také možné, že je geometrie rozhozená takovým způsobem, že nebude možné ji seřídit. Případně se také může jednat o další problém, například špatný odklon kol apod.  Pokud tedy zjistíte nerovnoměrné sjetí pneumatik, určitě před koupí vozu donuťte autobazar vzít vůz na seřízení, případně chtít protokol z geometrického měření.

  1. Příliš sjeté nebo staré pneumatiky

Dávejte si také pozor na sjeté či starší pneumatiky, investice do sady nových pneumatik může zvýšit cenu vozu i o několik tisíc. Nutné je to zejména u starších luxusnějších vozů, které často mají  atypické pneumatiky na velkých kolech – tam může nová sada pneumatik stát klidně i 15 tisíc Kč. Pokud to nemáte v oku, je třeba zjistit hloubku dezénu – u letních pneumatik je to 1,6 mm, u zimních 4 mm.

indikatorU většiny pneumatik nalezneme v hlavní drážce dezénu tzv. ukazatel TWI, který ukazuje opotřebení pneumatiky  – pokud je rovnoběžný s povrchem pneumatiky, je třeba je vyměnit. Jeho umístění je označeno písmeny „TWI“ ze strany pneumatiky.

Pokud je dezén pneumatik v pořádku, je namístě zkontrolovat stáří pneumatiky – to je možné zjistit pomocí tzv. DOT kódu, který je vyznačen na bočnici (poznáme ho podle písmen DOT) – zajímají nás poslední 2 čísla, které označují  rok výroby. (Více o DOT zde.)  Nutno podotknout, že se nedoporučuje používat pneumatiky déle než 4-5 let, protože po této době již ztrácejí své specifické vlastnosti a guma „tvrdne.“ Pokud vezmeme v potaz prodlevu mezi výrobou a nákupem pneumatik, nedoporučil bych na autě provozovat pneumatiky starší cca. 7 let.  I v tomto případě se tedy nevyhneme investici do nové sady pneumatik, která opět u starších vozů s většími koly může být velmi vysoká.  Pokud bychom například kupovali pneumatiky 205/50 R17 na starší Passat, nová sada 4 letních pneumatik nás vyjde na cca. 13 tisíc korun.

 3. Pneumatiky neznámé/čínské značky

Zde záleží spíše na tom, jestli vám nevadí na potenciálně nebezpečných pneumatikách jezdit. O vybraném voze to však s jistotou říká jedno – bylo na něm šetřeno.

4. Na jedné nápravě více typů pneumatik

Pokud vámi vybraný vůz má na jedné nápravě více značek/druhů pneumatik, není podle zákona možné takový vůz provozovat na pozemních komunikacích. Bude tedy třeba dokoupit potřebné stejné pneumatiky, případně si takovou nápravu sjednat od autobazaru – vůz je nezpůsobilý provozu na pozemních komunikacích a při prodeji takového vozu by to mělo být na autě vyznačeno.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené a jeho autorem je admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>