Podle průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily se bezmála polovina kupujících v autobazarech potýká s problémy, které nebyly při koupi vozu zřejmé. Většina bazarů, až 90 procent navíc ani neposkytuje na ojetinu garanci a jen třetina kupujících se zajímá o skutečnou servisní historii automobilu.
„V ČR se téměř polovina ojetých automobilů prodá v autobazarech a jejich podíl dále roste. Průměrná cena za ojetý automobil činí 176 000 Kč, nejpreferovanější značka je Škoda (32 %), průměrný věk ojetiny je 13 let,“ uvádí na svém webu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA).
Potíž je i při reklamacích, většina reklamací skončí díky kličkám ve smlouvách v neprospěch zákazníka. V minulosti se podobnými případy včetně těch s kradenými auty v autobazarech zaobíralo i neziskové sdružení SOVA, které si klade za cíl obranu vlastníků ojetých vozů.
Průzkum AOOA ukázal, že smluvní záruka u ojetiny, ať už stav nebo původ, není na českém trhu standardem. Pokud ji vůbec prodejce ve smlouvě poskytuje, pohybuje se v řádu 0-6 měsíců. Přitom platí, že pokud není ve smlouvě stanovena smluvní záruka, platí odpovědnost prodávajícího za prokázané vady na vozidle až do 24 měsíců. „Pouze velké autobazary či dealerství poskytují u ojetých vozů delší záruky v rámci speciálního pojištění. Základním předpokladem je ale jasně prověřený původ a servisní historie,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA.
Mezi největší nástrahy trhu ojetých vozidel patří nedostatek poskytovaných podkladů k ověření technického stavu vozu a jeho historie. Například servisní knížku vidělo před prodejem jen 15 % kupujících, přičemž podrobnou servisní historii bylo schopno doložit jen 10 % prodejců. Podrobná informace o technickém stavu vozidla a jeho předchozích haváriích a opravách byla součástí jen 11 % kupních smluv.
„Největší hrozbu představují auta, která pocházejí z individuálních dovozů ze zahraničí. Mezi odhlášením auta v zemi původu a přihlášením v ČR dochází velmi často k podvodům. Těmi hlavními jsou přetočení tachometru, omlazení vozidla či změna servisní historie – například zatajení havárií a oprav,“ říká Jiří Grund. „Pokud kupujete auto kompletně s českým původem, máte mnohem více možností, jak si servisní historii jednoduše ověřit,“ doplňuje.